پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118932
نيازي به مذاکره با آمريکا درباره داعش نمي‌بينيم/ مساله ايران و آمريکا بالاخره حل خواهد شد/ فعلا برنامه‌اي براي ديدار با اوباما ندارم
تاریخ انتشار : 1393/06/29 10:04:01
نمایش : 1163
رئيس ‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره ملاقات با اوباما در صورت سفر به نيويورک گفت: فعلا در برنامه من چيزي به عنوان ملاقات با رئيس جمهور اوباما وجود ندارد. در دنياي سياست همه چيز امکان‌پذير است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حسن روحاني رئيس جمهور در مصاحبه اي با شبکه تلويزيوني" ان بي سي" آمريکا، به سوالات مختلف اين شبکه در زمينه بين المللي و منطقه اي پاسخ داد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در منطقه بايد توسط مردم و دولت هاي منطقه انجام گيرد، تاکيد کرد: دوراني که قدرتهاي نظامي بزرگ براي ملت ها و مناطق ديگر تصميم مي گرفتند، به پايان رسيده و امروز بايد به افکار عمومي ملت ها و دولت ها احترام گذاشت.

روحاني تصريح کرد: هر اقدامي بدون هماهنگي با دولت و رضايت مردم آن کشور، مبارزه با تروريسم نيست و نام ديگري دارد که به آن تجاوز مي گويند.

روحاني در اين گفت و گو با تشريح مهمترين مواضع دولت و ملت ايران در خصوص مسايل منطقه اي و بين المللي از جمله تروريسم و چگونگي برخورد موثر با آن، گفت: تروريسم به هر شکل و نامي، مي تواند تهديدي براي صلح ، آرامش، زندگي انسانها و تهديد بزرگ براي توسعه باشد.

رييس جمهوري تاکيد کرد: براي مبارزه با تروريسم بايد به ريشه هاي مسئله پرداخت اگر در منطقه ما مشکلي وجود دارد مردم و دولت هاي منطقه خيلي بيشتر از ديگران مشکل را حس مي کنند و ريشه هاي آن را مي شناسند تا ديگراني که هزاران کيلومتر با اين منطقه فاصله دارند و تجربه ساليان دراز هم نشان داده که در مبارزه با تروريسم موفقيتي نداشته اند.

روحاني با تاکيد بر اينکه "ديگران اگر مي خواهند مسئله تروريسم حل شود بايد به فکر کمک باشند نه رهبري"، گفت: اگر بناست در اين منطقه تروريسم از بين برود لازمه اش اين است که ملتهاي منطقه در کنار دولتهاي خود بايد تصميم بگيرند و برنامه ريزي کنند و ديگران هم اگر علاقه مند بودند، مي توانند در اين راه کمک کنند .

رييس جمهوري اظهارداشت: يکسال از زماني که در سازمان ملل با جهانيان حرف زدم و گوشزد کردم که معضل بزرگ، خشونت و افراطي گري است و بايد جهاني عاري از خشونت و افراطي گري داشته باشيم ،گذشته است و فکر مي کنم آنچه سال گذشته گفته شد ،امروز با وضوح بيشتري در منطقه ما و در سراسر جهان ديده مي شود.

رييس شوراي عالي امنيت ملي با تاکيد بر اينکه همه جهانيان نيازمند امنيت ، آرامش، ثبات و همزيستي مسالمت آميز هستند، اظهار اميدواري کرد:رهبران و نمايندگان کشورهاي جهان که در هر سال در سازمان ملل گردهم مي آيند، بتوانند براي معضلات جهاني و از جمله امنيت و ثبات فکر جدي و عاجلي انجام دهند.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره پديده تروريسم و خطرات آن، گفت: امروز متاسفانه در منطقه ما گروه هاي تروريستي، آرامش را از مردم گرفته و زندگي مردم را با مشکلاتي مواجه مي کنند و ميليونها نفر را از خانه هاي خود آواره کرده اند.

رييس جمهوري با بيان اينکه اسلام و همه اديان بزرگ آسماني مردم را به صلح ، برادري ، دوستي و عدالت دعوت کرده اند، افزود: هر کس که در جهان ديگران را مي ترساند و به جان و مال مردم آسيب مي رساند نه تنها از اسلام فاصله زيادي دارد بلکه از همه اديان آسماني فاصله بسيار زيادي دارد آنهايي که امروز در اين منطقه جنايت مي کنند و نامي از اسلام مي برند حتما به دروغ چنين ادعايي را مطرح مي کنند. بين عمل آنها و احکام اسلامي ،هيچ گونه سازگاري وجود ندارد.

رييس جمهوري گفت: در عراق و سوريه قرنها مردم مسلمان، مسيحي، يهودي و اديان و افکار ديگر با آرامش کنار يکديگر زندگي مي کردند و امروز متاسفانه با جنايات تروريست ها، راحتي و آسايش مردم سلب شده است لذا بي ترديد آنهايي که بي گناهان را با وحشي گري و بربريت از بين مي برند به هيچ عنوان با اسلام نسبتي ندارند.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره تصاوير اعدام و گردن زدن مردم توسط داعش و اعدام تبعه آمريکايي توسط آنها با اشاره به اينکه چه کسي مي تواند کشته شدن انسان بيگناهي راتحمل کند، گفت: از نظر ما فرقي نمي کند که آن انسان بيگناه مسلمان ، مسيحي، يهودي و يا پيرو هر دين ديگري باشد و يا حتي تابعيت چه کشوري را داشته باشد.

رييس جمهوري تصريح کرد: از ديدگاه معارف و فرهنگ اسلام، کشتن يک بيگناه به منزله کشتن انسانيت است و بنابر اين کشتن بيگناهان مايه شرمساري براي آنان و موجب تاسف و نگراني براي همه انسان ها است.

روحاني تصريح کرد: توحش و گردن زدن در دنياي امروز هيچ مفهوم و معنايي ندارد جز اينکه گروهي مي خواهند براي منافع ديگران يا براي منافع خود، انسانيت را زير پا بگذارند.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره تحرکات اخير دولت آمريکا براي مبارزه با داعش و تروريست ها، گفت: منطقه ما و جامعه بشري ساليان دراز است که با معضلي به نام افراطي گري ،خشونت و تروريسم مواجه است و آمريکايي ها و ديگران ساليان درازي است که ادعا مي کنند مي خواهند با تروريسم مبارزه مي کنند اما سوال اين است که چرا تاکنون موفق نبوده اند؟ چرا در افغانستان و عراق از سال 2001 تا امروز ناموفق بودند و چرا مشکلات و ناامني ها بيشتر شده است؟

روحاني در ادامه به راههاي مبارزه با تروريسم پرداخت و اظهار داشت: براي مبارزه با تروريسم بايد فضايي که تروريستها در آن زيست مي کنند براي آنها نا امن بشود يعني کسي آنها را به محله و به خانه راه ندهد و مردم با آنها همکاري نکنند، اين اولين قدم و شرط براي مبارزه با تروريسم است و بايد به مردمي که مورد هجمه و فشار تروريسم قرار گرفته اند، کمک شود.

رييس جمهوري اضافه کرد: از ارتفاع 10 هزار پايي و 15 هزار پايي با هواپيماي با خلبان و يا بدون خلبان هدفي را درست و يا نادرست بمباران کردن، راه حل درستي براي مبارزه با تروريسم نيست. در افغانستان و پاکستان و مناطق ديگر اين بمباران ها مشکلي را نتوانست حل کند البته ممکن است جايي و در شرايطي نياز به بمباران هم باشد اما اين مسئله بايد با اجازه مردم و دولت آن کشور انجام شود بدون هماهنگي با دولت و رضايت مردم آن کشور اين کار مبارزه با تروريسم نيست و نام ديگري دارد که به آن تجاوز مي گويند.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره تاثير حملات هوايي آمريکا عليه داعش در عراق، گفت: همه مي دانند که در عراق چه قدرتي بود که نگذاشت داعش به بغداد يا سامرا برسد و چه قدرتي بود که فرسنگها مانده به بغداد جلوي آنها را سد کرد. زماني مردم عراق داعش را از بغداد دور کردند که آمريکا مي گفت من در مسئله عراق مداخله اي نخواهم کرد و حتي تصميمي هم به بمباران هوايي نداشت .

رييس جمهوري افزود: خوب است مردم امريکا اين سوال را مطرح کنند که اين گروههاي تروريستي که سالهاست در اين منطقه مشغول کشتار هستند چرا دولت امريکا عليه آنها سخني نگفته و عليه آنها اقدامي انجام نداده است و فقط زماني که تحت فشار افکار عمومي مردم آمريکا قرار گرفت ،تصميم گرفت به بمباران هاي بي حاصل و کم اهميت اقدام کند.

روحاني گفت: بهترين کار براي مقابله با داعش اين است که به مردم و دولت هاي منطقه کمک کرد و بايد مردم عراق و نيروهاي مسلح عراق با اين تروريستها بجنگند و همه در اين راه به ارتش و مردم عراق کمک کنند در سوريه هم اگر قصد و نيت کمک وجود دارد بايد به نيروهايي که متعلق به آن کشور است و با گروه هاي تروريستي مي جنگند ، کمک شود.

روحاني تصريح کرد: راه حل اساسي براي مبارزه با گروه هاي تروريستي تقويت مردم است و جامعه قوي و با فرهنگ بلند و با روحيه ، مي تواند مشکلات خودش را حل کنند. مردم عراق و سوريه مردم بسيار بزرگي با سابقه تمدني هزاران ساله هستند و بايد از آنها پرسيد که چه مي خواهند نه اينکه پيشاپيش براي آنها نسخه پيچيده شود.

رييس جمهوري با بيان اينکه دولت امريکا بعد از اينکه يک تبعه آن کشور سربريده شد به فکر جنگ با تروريسم افتاد، گفت: اگر مي خواهيم با تروريسم بجنگيم راهش اين است که براي همه مردم جهان و همه آنهايي که بدون گناه مورد حمله تروريست ها قرار مي گيرند ، مثل اتباع خودمان دلسوزي کنيم از نظر ما تبعه عراقي يا سوري يا فلسطيني يا لبناني که مورد حمله تروريست ها قرار بگيرد مثل آن است که يک تبعه ايراني مورد حمله قرار گرفته است.

روحاني تصريح کرد: ما مقابله با تروريسم را زماني شروع نکرديم که آنها يک تبعه ايراني را کشته باشند. وقتي مشاهده کرديم که تروريست ها در سوريه يا غزه و عراق مردم را مي کشند ،احساس مسئوليت کرديم براي من همان قدر تاسف انگيز است وقتي که ببينم يک آمريکايي بيگناه کشته مي شود يا اينکه يک ايراني بيگناه يا اينکه يک عراقي بيگناه، ما بايد به انسانها به عنوان همنوع و به عنوان کساني که همه آنها حق حيات دارند نگاه کنيم نبايد بين تبعه اين کشور و آن کشور فرق گذاشت.

روحاني با انتقاد از روش و شيوه برخي کشورهاي غربي که ادعاي مبارزه با گروه هاي تروريستي در عراق و سوريه دارند، اظهار داشت: در سوريه و عراق در يکسال گذشته يک انتخابات مهم و بزرگ برگزار شده و همه بايد به انتخاب مردم ، به نظر مردم و به افکار مردم احترام بگذارند مگر مي توان با عنوان مبارزه با تروريسم، بدون اجازه مردم عراق، بدون درخواست دولت عراق وارد اين کشور شد؟ در همه اين امور بايد با دولت آن کشور و مردم آن کشور هماهنگ بود.

روحاني افزود : آيا گروه هاي تروريستي که امروز در عراق هستند ديروز در سوريه جنايت نمي کردند؟ و امروز همزمان هم در عراق و هم در سوريه جنايت نمي کنند؟ مگر جنايت در اين سرزمين يا آن سر زمين فرق مي کند؟ مگر مرز جغرافيايي مي تواند ماهيت موضوع را تغيير دهد؟ تروريسم ،تروريسم است و ترور چه در عراق انجام بگيرد و چه در اروپا و آمريکا ، محکوم است.

روحاني گفت: مردم متمدن ايران در برابر درخواست هر ملتي که از ما بخواهد عليه تروريسم اقدامي انجام دهيم ، براي کمک به آن مردم اقدام لازم را انجام خواهيم داد.

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي درباره عدم حضور ايران در اجلاسي که به نام ائتلاف عليه تروريسم تشکيل شده، تاکيد کرد: تاکنون ائتلاف هاي متعدد را تشکيل دادند بعد از مدتي هم ناچار شدند بدون اينکه به نتيجه اي برسند از منطقه خارج شوند . ما در برابر تروريسم به وظيفه انساني خود عمل مي کنيم و نسبت به همسايگان خود احساس مسئوليت مي کنيم.

روحاني با تاکيد بر اينکه دولت ايران يک دولت مسئول است و نسبت به مردم منطقه احساس مسئوليت و احترام مي کند،گفت: اين ائتلاف کمي مضحک است چون در داخل اين ائتلاف کساني هستند که اين گروه هاي تروريستي را بوجود آورند و در داخل اين ائتلاف کشورهايي هستند که پول اين گروه ها را تامين مي کردند و هنوز هم مي کنند و در داخل اين ائتلاف کساني هستند که حمايت هاي سياسي و حتي تسليحاتي از اين گروه هاي تروريستي کردند با اين شرايط چه کسي باور مي کند آنهايي که اينها را بوجود آوردند و کمک و هدايت کردند و اطلاعات و تجهيزات به آنها دادند امروز بخواهند مبارز واقعي عليه آنها باشند؟ ما ترديد و شک فراواني نسبت به نيت آنها داريم اما در کنار ملت عراق و سوريه، فلسطين ،لبنان و افغانستان براي مبارزه با تروريسم خواهيم بود.

رييس جمهوري در پاسخ به اينکه چه کساني از گروههاي تروريستي حمايت مي کنند، گفت: اينکه کاملا واضح و روشن است سلاح آنها متعلق به کجاست؟ افراد تروريستي که از همه کشورهاي دنيا آمده اند از چه راهي وارد شده اند و در کدام کشور آموزش ديده اند فکر نمي کنم بدست آوردن اين اطلاعات خيلي مشکل باشد. اينقدر آشکار است که نياز به سرويس هاي اطلاعاتي هم ندارد .

روحاني افزود: قرار بود هر پولي در دنيا براي تروريسم مصرف مي شود را بتوان دنبال کرد و کميته هايي در سازمان ملل مامور اين کار بودند از آنها بپرسيد پول تروريست ها از کجا تامين شده است.

روحاني با طرح اين سوال که اگر واقعا هدف، مبارزه با تروريسم است اين گروههاي تروريستي سالهاست در منطقه در حال جنايت هستند پس چرا حالا به اين فکر افتاده اند ،گفت: هدف نهايي آنها براي ما روشن نيست. انهايي که رهبري اين ائتلاف را به عهده گرفتند سوابق خوبي در اين منطقه به جاي نگذاشتند و مردم منطقه ترديدهاي فراواني نسبت به نيت هاي آنان دارند .

رييس جمهوري درباره توجه به نقش ايران در مبارزه با تروريسم تصريح کرد: ايران يک کشور مسئولي است که سالهاست در حال مبارزه با تروريسم مي باشد و ايران کشوري است که در واقع قرباني تروريسم است. بنابراين مردم ايران و دولت ايران عليه تروريسم به وظيفه خود عمل مي کند.

روحاني با اشاره به اينکه ما هيچوقت حمايت هاي خود را از مردم عراق يا ديگر ملتها دريغ نکرديم ،افزود: همه مي دانند آن کسي که در عراق توانست در برابر داعش بايستد هواپيما و بمب نبود فتواي مرجعيت بزرگ اسلامي در عراق بود که با يک فتوا توانست جلوي داعش را بگيرد لذا نياز به فتوا داريم، نياز به نيرويي داريم که ملتها را بسيج بکند ، نياز به کلامي داريم که آن کلام بتواند ميليونها انسان را به حرکت در بياورد و نياز به سخني داريم که آن سخن مورد اعتماد مردم باشد. ما در عراق ديديم يک مرجع تقليد بنام آيت الله سيستاني چگونه با فتوا شرايط عراق را کاملا دگرگون کرد.

رييس جمهوري درباره مشاوره و حضور برخي فرماندهان نظامي ايران در عراق، گفت: هر کمکي که دولت عراق از ما بخواهد بر عليه تروريسم انجام مي دهيم و آن را رسما اعلام کرديم. در اولين روزهايي که گروه هايي تروريستي وارد موصل شدند با اقاي مالکي صحبت کردم و گفتم ما از هر نظر آماده ايم به دولت و مردم عراق در برابر تروريست ها کمک کنيم .ممکن است فرماندهان نظامي ما هم به عراق رفت و آمد داشته و مشاوره هم بدهند .هر کمکي از دست ما برآيد براي اينکه تروريسم در اين منطقه ريشه کن بشود انجام مي دهيم، البته در چارچوب خواست مردم منطقه ،دولتهاي منطقه و مقررات بين المللي.

روحاني درباره اينکه آيا ايران در عراق نيروي زميني دارد، گفت: ما نيروي زميني در عراق نداريم نيازي نبوده، نه ارتش عراق از ما درخواست کرد، نه مردم عراق و فکر نمي کنم مردم عراق و دولت و ارتش عراق نياز داشته باشند و از ما درخواست نيرو بکنند. تاکنون چنين درخواستي مطرح نشده است.

رييس جمهوري با بيان اينکه عتبات مقدسه يعني شهرهاي مذهبي همه شيعيان و مسلمان جهان و بغداد اگر در خطر باشد اين خط قرمز ما است، تصريح کرد: براي اينکه اين شهرها به اشغال تروريست ها در نيايند از هر تواني استفاده خواهيم کرد و نخواهيم گذاشت بغداد به دست تروريسم ها بيافتد و يا شهرهاي مقدسي مثل کربلا و نجف در اشغال تروريست ها قرار بگيرد.

روحاني درپاسخ به سوالي درباره هماهنگي ايران و آمريکا براي پرواز هواپيماهاي آمريکايي بر ضد داعش گفت: اگر هماهنگي را با ارتش عراق و دولت عراق انجام دهد اين هماهنگي کافي است و اگر هم بدون هماهنگي انجام بدهد از نظر ما محکوم است و اساسا فکر نمي کنم نيازي به اين موضوع باشد اگر بخواهيم کمکي انجام دهيم اين کمک را به مردم و دولت و ارتش عراق انجام مي دهيم.

رييس جمهوري درپاسخ به سوالي در باره احتمال حمايت ايران از اعزام نيروي زميني آمريکا به عراق، اظهار داشت: ما که حتما حمايت نمي کنيم و اين کار را کار ناصحيحي مي دانيم براي اينکه تجربه گذشته نشان داده که اين نيروها کارايي لازم را ندارند وقتي هم که در عراق بودند هر روز انفجار در عراق رخ ميداد و فلوجه را نتوانستند از تروريست ها پس بگيرند. بنابراين وقتي نتوانستند شهر فلوجه را از تروريست ها پس بگيرند حالا چطور مي خواهند با يک نيروي کم شمار، کار بزرگ زميني انجام بدهند.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره گفتگوي ايران و آمريکا درحاشيه مذاکرات هسته اي درباره داعش گفت: مذاکرات اصلي ما با امريکا و يا با هر يک از کشورهاي 1+5 براي موضوع هسته اي است اما در حاشيه آن ممکن است هر گفت و گويي انجام بگيرد اما در خصوص مبارزه با تروريسم نه نيازي مي بينيم با امريکا مذاکره کنيم و نيازي مي بينيم با آنها همکاري داشته باشيم اما بدنبال فعاليت درچارچوب خواست مردم و دولت عراق هستيم.

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي درباره مذاکرات هسته اي و موانع اصلي اين مذاکرات تاکيد کرد: از طرف ايران اين تصميم جدي است که ما مذاکرات را ادامه بدهيم و اين اراده قاطع در طرف ايران وجود دارد که مسايل هسته اي را با مذاکره به حل وفصل نهايي برساند. ما راهي جز مذاکره نمي دانيم و نمي بينيم و برخلاف بعضي ها که مي گويند روي ميز ما خيلي چيزها قرار دارد و خيلي شلوغ است ميز ما شلوغ نيست و روي ميز ما فقط صفحه هاي منطق و مذاکره و استدلال و تعامل وجود دارد.

رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: ما معتقديم در مسئله هسته اي راه روشن است ما همچنان معتقديم که با مذاکره، مسائل حل و فصل خواهد شد وترديد نداريم که مسايل با مذاکره حل مي شود ممکن است نسبت به زمان آن بحث باشد که امروز يا فردا اما در اين که تنها راه حل مسئله هسته اي مذاکره است و با مذاکره به حل و فصل نهايي خواهد رسيد هيچ ترديدي نداريم آن چه بحث است آن است که در چه زماني ما به توافق نهايي خواهيم رسيد.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره بازداشت خبرنگار آمريکايي و همسرش گفت: به هر حال اين همه زنداني در دنيا هستند و تعدادي ايراني هم توسط امريکايي ها در زندان به سر مي برند ممکن است افرادي هم در ايران زنداني باشند و ممکن است افرادي به دلايل امنيتي و يا غير امنيتي در چارچوب مقررات قوه قضاييه احضار و دستگير شوند و مورد بازجويي قرار بگيرند و پروسه قضايي روي پرونده آنها انجام بگيرد .مگر تعجب دارد که پرونده فردي در پروسه قضايي به دليل اتهاماتي مورد رسيدگي قرار بگيرد من مطمئن هستم دستگاه قضايي ايران در چارچوب قانون و مقررات و عدالت پرونده ها را رسيدگي خواهد کرد.

روحاني در پاسخ به اينکه يکي از آنها شهروند آمريکايي است ،تصريح کرد: انچه من به عنوان رييس جمهور ايران از وزير دادگستري که عضو کابينه من است و رابط دولت با قوه قضاييه است هميشه پيگيري مي کنم ،نداشتن مشکل براي همه زندانيان است براي ما فرق نمي کند که زنداني داراي چه سمتي است و يابراي چه رسانه اي کار مي کند براي ما مهم اين است که قانون و مقررات ما نسبت به همه زندانيان دقيقا اجرا شود. رييس جمهور مسئول آن است که قانون اساسي کشور به دقت عمل و اجرا شود .

رييس جمهوري در ادامه درباره شرايط جامعه ايران در يکسال گذشته و منشور حقوق شهروندي اظهار داشت: فکر مي کنم تحولات بسيار زيادي در اين يکسال انجام گرفته است امروز در جامعه ما آرامش ونشاط بيشتري وجود دارد از لحاظ سياسي و همه جناح هاي سياسي فعال تر از گذشته در حال فعاليت هستند . در دولت من نمايندگان همه جناح هاي سياسي و احزاب معروف سياسي حضور دارند.

وي افزود: دولت من فراجناحي و فرا حزبي است از همه احزاب و از همه جناح ها در اين دولت حضور دارند. فضاي امروز دانشگاه هاي ما از گذشته بهتر است . همه سازمان هاي مردم نهاد در ايران فعاليت بسيار خوبي دارند و لايحه اي براي حقوق آنها در حال آماده شدن است که تقديم مجلس مي کنيم .در مورد حقوق شهروندي ، منشوري را تهيه کرده و در منظر افکار عمومي و حقوقدانان قرار دادم نظرات بسياري براي تکميل آن منشور آمده و آنها را اصلاح کرديم و در آينده نزديک آن منشور، منتشر خواهد شد و اجرا و عمل به همه مواردي را که در منشور حقوق شهروندي آمده، دنبال مي کنيم .

روحاني گفت: امروز در انتقاد از دولت نه تنها کسي با مانعي مواجه نمي شود بلکه بنده و همه اعضاي دولت انتقاد کنندگان را تشويق مي کنيم حتي بعضي از سخناني که منصفانه هم نيست نسبت به آن عکس العملي نشان نمي دهيم ما از هيچ رسانه اي شکايت نکرديم، ما از هيچ سخنراني شکايت نکرديم و کاملا افتخار مي کنيم که در کشور ما همه نظرات خودشان را آزادانه بيان مي کنند.

رييس جمهوري اظهارداشت: در اين دولت انجمن هاي تخصصي بسيار فعال شده اند و تقريبا هر کار مهمي که مي خواهيم انجام دهيم قبلا با انجمن هاي تخصصي مشورت مي شود .بخش خصوصي در ايران بسيار فعال تر از گذشته است . بنابراين شرايط اجتماعي بيش از آن چيزي است که من يک سال پيش فکر مي کردم البته به اين معنا نيست که ما به پايان راه رسيديم، ما راه طولاني تري در پيش داريم و در3 سال باقيمانده با حمايت مردم و با حمايت همه نخبگان و فرهيختگان جامعه، اين راه را ادامه مي دهيم.

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي درباره ملاقات با اوباما درصورت سفر به نيويورک گفت: فعلا در برنامه من چيزي به عنوان ملاقات با رييس جمهور اوباما وجود ندارد. در دنياي سياست همه چيز امکان پذير است اما در عين حال موضوع امريکا يک موضوع خاصي است ،شرايط خاصي دارد و بين ايران و امريکا ساليان دراز تخاصم و تنش وجود داشته است.

روحاني خاطرنشان کرد: اراده دولت من بر اين است که سطح تخاصم و تنش را پايين بياوريم و شرايط را براي اينکه دو ملت بتوانند به هم نزديک تر شوند، فراهم کنيم ،به اعتقاد من ملت ايران يک ملت بسيار بزرگ با سابقه تمدن بسيار عظيم است و امروز مردم امريکا هم مردمي فعال در صحنه علمي، فرهنگي و اقتصادي هستند رابطه نزديک اين دو ملت مي تواند خيلي از مشکلات را حل بکند .رابطه نزديک تر مي تواند راه هاي جديدي را پيش روي سياست مداران امريکا بگذارد به هر حال معتقدم به آينده بايد بيشتر نگاه کنيم تا گذشته.

روحاني در پاسخ به اين سوال که مي توانيد پيش بيني کنيد رييس جمهور امريکا به ايران سفر کند، اظهار داشت: به هر حال اين عدم رابطه و شرايط ايران و آمريکا تا قيامت که نخواهد بود. به هر حال زماني دريک شرايط مناسبي ، در دوره اين دولت يا دولت بعدي ويا بعد از آن ، مسئله ايران و آمريکا حل خواهد شد و اينگونه نيست که 100 سال ديگر هم همينطور باشد.

رييس جمهوري تصريح کرد: نکته مهم اين است که ما بايد به فکر منافع مردم خود و منافع جهان باشيم آمريکا هم بايد به فکر منافع خود و جهان باشد من معتقدم بسياري از واقعيت هاي ايران در رسانه ها براي مردم امريکا دگرگونه تشريح شده است لذا وظيفه شما در رسانه ها اين است که واقعيت هاي ايران را به مردم امريکا معرفي کنيد.

روحاني خاطرنشان کرد : در شرايطي که منافع ايران بر اين قرار بگيرد که شرايط روابط با امريکا عوض شود، آن روز هر دولتي در ايران سرکار باشد قاعدتا بر مبناي منافع کشورتصميم مي گيرد.

رييس جمهوري افزود: در طول يکسال گذشته برخي رفتارها از مقامات آمريکايي مشاهده کردم که مي توانست رفتار بهتري باشد و شرايط بهتري را بوجود بياورد.

روحاني تاکيد کرد: ما نبايد شرايط گذشته را به عنوان تنها مسير براي آينده مد نظر قرار دهيم ، ما بايد منافع دو ملت و منافع همه جهان را به عنوان راه پيش رو مد نظر قرار دهيم.

رييس جمهوري در پاسخ به اين سوال که چه پيامي خطاب به مردم آمريکا داريد ،اظهار داشت: آنچه مي خواهم به مردم آمريکا بگويم اين است که ما بايد بيشتر به فکر مسائل مهم و منافع ملت هاي جهان باشيم و به گونه اي حرکت کنيم که کوتاه ترين راه ،پر منفعت ترين راه و کم هزينه ترين راه را انتخاب کنيم .

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html